Advertisement

gravatar

Demam chikungunya ( Malay Version)

English Version Available. Click Here


Di laman ini kita akan membincangkan satu lagi jenis penyakit bawaan nyamuk yang kadang kala berlaku di Malaysia. Soalan-soalan dibawah ini adalah soalan yang kerap ditanya oleh sesiapa sahaja yang ingin mengetahui mengenai penyakit ini – Demam Chikungunya….Jadi manfaatkannya…


Apakah itu demam chikungunya?

Virus Chikungunya pertama kali dijumpai di Tanzania, Afrika Timur tahun 1952. Tidak hairanlah apabila namanya pun berasal dari bahasa Swahili. Ertinya adalah yang berubah bentuk atau bongkok. Postur badan pesakitnya memang kebanyakan membongkok akibat kesakitan yang teramat di persendian tangan dan kaki. Virus ini termasuk keluarga Togaviridae, Genus alphavirus, dan dibawa oleh Nyamuk Aedes Aegypti.


Sejauh manakah kekerapan berlakunya penyakit ini?

Sejurus penemuan virus ini di Afrika, epidemik berlaku di Filipina (1954, 1956 dan 1968), Indonesia (1973), Thailand, Kemboja, Vietnam, India, Myanmar, Sri Lanka dan Indonesia. Sejak tahun 2003, terdapat beberapa kes berlaku di kepulauan Lautan Pasifik termasuk Madagascar, Comoros, Mauritius dan La Reunion, dengan jumlah kes yang meningkat ketara selepas bencana tsunami pada Disember 2004.

Memetik laporan AFP, sebanyak 148 kematian (secara langsung dan tidak langsung) telah dilaporkan sehingga Mac lalu di La Reunion dengan satu per tiga daripada penduduknya yang berjumlah 777,000 jatuh sakit disebabkan oleh virus ini. Selain insiden yang mula dikesan penularannya sejak 1 April lalu di Bagan Panchor, Pantai Remis, Perak, negara pernah dilaporkan dua kali menghadapi penyakit ini iaitu pada tahun 1999 di Pelabuhan Klang melibatkan 27 mangsa (majoritinya pendatang asing). Kes chikungunya yang pertama sekali di Malaysia pernah dilaporkan sekitar tahun 1960-an.


Bagaimanakah virus ini merebak?

Penyakit chikungunya boleh dikatakan ‘bersaudara’ dengan penyakit demam denggi dan demam denggi berdarah kerana dibawa oleh pembawa yang sama iaitu nyamuk aedes sama ada aegypti mahupun albopictus. Masa inkubasi virus ini ialah dua sampai empat hari, sementara manifestasinya tiga sampai sepuluh hari.

Bezanya, jika virus denggi menyerang pembuluh darah, virus chikungunya menyerang sendi dan tulang.

Nyamuk aedes lazimnya akan menggigit seseorang yang telah dijangkiti oleh virus chikungunya dan memindahkan darah berkenaan kepada seorang mangsa lain yang sihat.


Apakah tanda-tanda orang yang telah terkena virus ini?

Simptom-simptom penyakit chikungunya secara klinikalnya sangat mirip kepada demam denggi. Ia lazimnya dimulai dengan demam tinggi secara mendadak sehingga mencecah 39 celsius. Simptom lain termasuklah kesejukan, menggigil, ruam pada kaki, tangan dan badan, kurang selera makan, perut meragam, sakit kepala, mata merah, sedikit fotofobia (sensitif kepada cahaya), loya dan muntah.

Gejala paling biasa adalah sakit sendi (artritis atau atralgia) terutamanya di hujung jari, pergelangan tangan dan buku lali, atau rasa ngilu pada tulang.Jangkitan chikungunya juga mungkin tidak menunjukkan sebarang gejala (asimptomatik) atau menyebabkan kesakitan yang teruk dan gejala yang berpanjangan.

Mujurlah, penyakit chikungunya tidak menyebabkan kematian seperti denggi berdarah. Ia dikategorikan sebagai penyakit yang boleh sembuh dengan sendirinya. Kalaupun berlaku kematian, ia adalah dalam jumlah yang kecil.


Jadi, kenapa perlu bimbang?

Dalam tempoh seminggu, pesakit berada dalam keadaan kesakitan yang akut (sangat teruk) sehingga tidak boleh bergerak atau berjalan (kelumpuhan sementara) sekali gus menjejaskan kualiti hidupnya. Pesakit biasanya akan mengalami demam selama lima hingga tujuh hari sebelum beransur-ansur hilang. Ia bagaimanapun boleh berulang kembali. Jangan lupa, chikungunya sekeluarga dengan denggi berdarah. Tambahan pula, gejalanya hampir serupa. Ia juga boleh melemahkan sistem imun tubuh, menyebabkan badan mudah dijangkiti oleh penyakit-penyakit lain

Adakah seseorang itu boleh dijangkiti virus chikungunya beberapa kali dalam hidupnya?

Tidak. Mana-mana individu yang pernah dijangkiti virus ini secara semula jadinya akan membina daya ketahanan yang bertahan lama.

Bagaimanapun, sesetengah daripada mereka mungkin mengalami sakit sendi yang berpanjangan dari beberapa minggu ke bulan lamanya dan berulang-ulang dalam tempoh yang agak lama, disebabkan oleh reaksi sendi dan bukannya jangkitan virus.

Adakah seseorang yang telah dijangkiti boleh menularkan penyakit chikungunya kepada orang lain pula?

Tidak. Seseorang yang telah dijangkiti tidak boleh menyebarkan penyakitnya itu secara langsung kepada orang lain. Proses penularan hanya berlaku menerusi nyamuk pembawa.

Adakah ia boleh dirawat?

Seperti demam denggi berdarah, belum terdapat ubat-ubatan mahupun vaksin bagi mencegah penyakit chikungunya. Rawatan sedia ada yang diberikan hanya bersifat simptomatik (sokongan, mengikut gejala bagi mengurangkan kesakitan).

Misalnya, pesakit diberikan ubat demam atau penahan sakit. Pesakit dinasihatkan banyakkan minum air dan istirehat yang cukup.

Pesakit akan diasingkan dan seboleh-bolehnya elakkan daripada kemungkinan terdedah kepada digigit nyamuk, sebagai salah satu usaha mencegah penyebaran virus itu kepada orang lain.


Bagaimana hendak mencegah virus ini dari terus menjangkiti orang lain?

Memandangkan tiada rawatan aktif mahupun rawatan pencegahan penyakit chikungunya, satu satunya cara mengelakkan jangkitan adalah dengan mengurangkan pendedahan terhadap jangkitan nyamuk ke tahap maksimum. Ini termasuklah memusnahkan sarang pembiakan larva bagi menghentikan rantaian kitar hidup dan penularannya. Antara pelbagai pilihan lain bagi melindungi diri anda daripada gigitan nyamuk termasuklah:

* Tidur menggunakan kelambu

* Pakai baju berlengan panjang atau berseluar panjang terutamanya ketika berada di luar

rumah pada waktu senja bagi mengelakkan pendedahan langsung kulit terhadap gigitan

nyamuk aedes

* Pasang penghadang nyamuk pada tingkap

* Pasangkan ubat nyamuk lingkaran, elektrik atau menggunakan semburan racun serangga

* Biarkan pengudaraan berlaku sama ada dengan kipas angin atau alat penghawa dingin

* Sapu krim repelen serangga yang disahkan selamat pada kulit dan pakaian.


gravatar

kat johor pon duk kecoh pasal demam ni. tgh menular teruk. moga2 dijauhkan dari kita. amin..

gravatar

skg ni deman chikungunya outbreak kt merata malaysia...tempat saya jer dah byk kes tp x kecoh...sb deman chikungunya x lah berbahaya cam denggi so jgn la risau sgt...

gravatar

i have a question...

ape disease yang ade kat msia yang boleh menyebabkan cerebral haemorrhage in just a day???cam patient tu die kan pagi tu demam..petang tu jadi agitated...malam tu apnea..pastu pagi esok tu cerebral haemorrhage... kene intubated sume..pastu next morning RIP...PMHX clear.

gravatar

witty Angle,
sebenarnya a few causes of cerebral haemorrhage...in ur case pt tu muda n no PMHX unlikely to be stroke...tp pt tu got fever it could be due to thrombocytopenia causing intracranial haemorrhage...biasanya denggue...we also should think of anothers causes...contohnya pt in sepsis...comman gak ruptured berry aneuryms..zek pun pernah ada pt yg ruptured aneuryms...tu pun diagnosed by conntrast CT brain...pt tu kawan zek...dia pun doctor..she passaway...

gravatar

pt tu dh tua gak..around 50s...ayah kawan kat sini..cam curious infection ape yang lead to rapid cerebral haemorrhage...dalam death cert die tulis cerebral haemorrhage secondary to septicaemia..x cakap what type of infection sume...platelet die masa tu dh 7..rsenye tu sebab die ade acute renal failure n liver failure juge sebab sepsis tu..

gravatar

cerebral haemorrhage secondary to septicaemia is common...septicaemia also can cause multi organ failure...source of infection susah skit nak dikata...tp perlu mencari where it came from...maybe blood culture and sensitivity may help u...where the organism originate from...kalu pt passaway pun may bz of septicaemic shock with multi-organ failure...it could be...but if pt survive pun prognosis is poor...sy byk kali handle kes2 just like this...it so bad experience,indeed.

gravatar

aha tula..cam akak tu cakap malam tu kat icu, vitals stable tapi pagi esok tu dh xde dh..

Members of